غزلغزل، تا این لحظه: 23 سال و 1 ماه و 19 روز سن داره

نی نی.............و..............مامی

بازی های رایانه ای برای کودکان

1393/11/10 20:03
نویسنده : GH.Z
554 بازدید
اشتراک گذاری

عکس‌العمل سریع
تحقیقات نشان داده‌اند کودکانی که به انجام بازی‌های رایانه ای می‌پردازند از عکس‌العمل سریع‌تری در کلیه جنبه‌ها نسبت به همسالان خود که بازی کامپیوتری نمی‌کنند برخوردارند. به عبارت دیگر کودک در کسری از ثانیه می‌بایست تصمیمی بگیرد و در غیر این صورت امتیازی را از دست خواهد داد و همین سرعت در تصمیم گیری منجر می‌گردد کودک به فرد سریع‌تری در زندگی روزمره خود مبدل گردد. آنچه موجب می‌گردد فرد بتواند در مواجهه با شرایط مختلف عکس‌العمل سریع از خود نشان دهد افزایش تمرکز است. تحقیقات حاکی از آن اند که بازی‌های کامپیوتری منجر به افزایش تمرکز فرد می‌شوند که از فواید این افزایش تمرکز می‌توان به تقویت هماهنگی مابین چشم و دیگر اعضای بدن همچون دست اشاره کرد که به طبع آن رانندگی بهتر، امکان انجام چند کار به طور هم زمان که اصطلاحاً Multi-tasking گفته می‌شود و بسیاری مزایای دیگر اتفاق خواهد افتاد.
استفاده از بازی‌های کامپیوتری در آموزش‌های حین خدمت سازمانی
محققین دانشکده اقتصاد دانشگاه کولورادوی دنور دریافتند که استفاده از بازی‌های کامپیوتری به منظور آموزش کارمندان در آموزش‌های حین خدمت می‌تواند در بهره‌وری کارمندان تأثیر بسزایی داشته باشد.

بهبود روابط خانوادگی

دانشمندان دانشگاه یانگ بیرگام دریافتند دخترانی که در منزل به انجام بازی‌های کامپیوتری با والدین خود می‌پردازند به مادران بهتری تبدیل شده و از لحاظ روانی نسبت به دخترانی که با هم سن و سالان خود اقدام به انجام بازی‌های کامپیوتری می‌پردازند در شرایط به مراتب بهتری قرار دارند. با توجه به این تحقیق می‌توان انتظار داشت که بازی کردن پدر و مادر با فرزندانی که تا حدودی نابهنجار هستند می‌تواند در بهبود شرایط روحی و روانی ایشان تأثیرات مثبتی داشته باشد.

رویکرد درمانی
لازم به ذکر است که بسیاری از بازی‌های کامپیوتری را می‌توان جهت درمان کودکان و حتی بزرگسالان مورد استفاده قرار داد. محققین در دانشگاه ناتینگام دریافته‌اند که انجام بازی‌های کامپیوتری می‌تواند در درمان مشکلات بینایی به طور قابل توجهی موثر باشد. به گفته این گروه از محققین انجام یک ساعت بازی کامپیوتری می‌توانند تأثیری برابر با 400 ساعت استفاده از تجهیزات درمانی باشد. علاوه بر این از بازی‌های کامپیوتری می‌توان در درمان اختلالات زبانی، گفتاری، شنوایی، ذهنی، آلزایمر و ... کمک گرفت و این در حالی است که برای تحقق این مهم در تولید بازی‌های کامپیوتری می‌بایست از تیمی متشکل از برنامه نویسان، هنرمندان، روانشناسان و پزشکان استفاده نمود.


تقویت حافظه
تحقیقات حاکی از آن هستند که بازی‌های کامپیوتری کمک زیادی به تقویت حافظه افراد دارند. این تقویت حافظه به خصوص در افرادی قابل روئیت است که پا به سن گذاشته‌اند و به دلیل سن بالا از حافظه ضعیف‌تری برخوردار اند.


فراگیری زبان
از آنجا که اکثر بازی‌های مطرح کامپیوتری به زبان‌های خارجی هستند که از آن جمله می‌توان به زبان انگلیسی اشاره نمود، این بازی‌ها را می‌توان به عنوان یک ابزار آموزشی برای فراگیری زبان‌های خارجی در نظر گرفت. در واقع بسیاری از طراحان مواد آموزشی مرتبط با زبان‌های خارجی بر این عقیده استوارند که یادگیری زبان زمانی به صورت عمیق اتفاق می‌افتد که زبان آموز در محیطی که به آن زبان تکلم می‌شود حضور داشته باشد. بازی‌های کامپیوتری را می‌توان به عنوان یک محیط مجازی از جامعه زبان مقصد در نظر گرفت که شاید نتواند به طور 100 درصد تأثیرات یک جامعه واقعی را القاء کند، اما این در حالی است که نسبت به دیگر ابزارهای کمک آموزشی از اثربخشی قابل توجه تری برخوردار است.


تفکر انتقادی
Critical Thinking یا تفکر انتقادی مقوله نسبتاً جدیدی است که به خوبی جای خود را در میان صاحب نظران باز نموده است. احتمالاً بارها با واژه "تفکر انتقادی" برخورد کرده‌اید، اما معنی آن چیست؟ بعضی افراد ممکن است تصور کنند که به ایراد گرفتن و اشکال تراشی از ایده های دیگران برمی گردد اما معنی این اصطلاح این نیست. به طور کلی، تفکر انتقادی ایجاد و پرورش یک فاصله احساسی و عقلانی بین خودتان و ایده‌ها و نظرات است - چه این نظرات متعلق به خودتان باشد چه دیگران - تا بتوانید حقیقت، اعتبار، و معقول بودن مسئله ای را بهتر ارزیابی کنید. یکی از فواید انکار ناپذیر برخی بازی‌های کامپیوتری – به واژه "برخی" توجه کنید – این است که تفکر انتقادی را در افرادی که مبادرت به انجام این بازی‌ها می‌کنند شکل می‌دهند. به نظر می‌رسد اگر صرفاً همین یک مزیت بازی‌های کامپیوتری را مد نظر قرار دهیم، به انکار ناپذیر بودن تأثیرات بلند مدتی در زندگی افراد کم سن و سال و همچنین بزرگسالان خواهد داشت ایمان خواهیم آورد. در واقع افراد همواره در زندگی اجتماعی خود در شرایط دشوار تصمیم گیری قرار می‌گیرند و این در حالی است که با انجام بازی‌های کامپیوتری مناسب می‌توانند خود را برای این شرایط سخت تصمیم گیری آماده سازند.
پس از ذکر برخی از مهم‌ترین جنبه های مثبت بازی‌های کامپیوتری حال نوبت به آن می‌رسد تا ببینیم انجام چه گروه از بازی‌ها می‌تواند آثار سویی روی ذهن و جسم افراد به خصوص بچه‌ها داشته باشد.


تخریب در برابر ساختن
شماری از بازی‌های کامپیوتری که تعداد آن‌ها هم کم نیست فرد را مجبور به تخریب، گشتن، از بین بردن و سر کوب کردن می‌کنند که از جمله بازی‌هایی که در این گروه قرار می‌گیرند می‌توان به بازی‌های جنگی اشاره نمود. اعمالی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم در برابر اعمال سازندگی، نجات جان افراد، تولید، رشد و بالندگی قرار دارند. حال فرض کنیم گروهی از کودکان اقدام به بازی‌هایی از گروه اول می‌کنند و گروهی دیگر هم اقدام به بازی‌هایی از دسته دوم. پر واضح است در اثر استفاده بلند مدت کودکانی که اقدام به بازی‌های گروه اول نموده‌اند افرادی خشن، بی ادب، پرخاشگر، بزه‌کار، ضد اجتماعی، قانون شکن، ناهنجار و عصبی خواهند شد و در نقطه مقابل کودکانی که به بازی‌های گروه دوم روی می‌آورند در آینده به افرادی نوع دوست، صلح جو، مددکار، قانون مدار و آرام مبدل خواهند شد. حال حق انتخاب با خودمان خواهد بود که دوست داریم نسلی که تحویل آینده می‌دهیم به کدام دسته تعلق داشته باشد.


انزوا طلبی
از آنجا که کودکانی که مبادرت به انجام بازی‌های کامپیوتری می‌کنند معمولاً این کار را به صورت انفرادی انجام می‌دهند، همین مسئله می‌تواند روحیه انزوا طلبی ایشان را تقویت کند و در دراز مدت وی را به فردی گوشه گیر، جامعه گریز، بی اعتماد به نفس و غیر اجتماعی مبدل سازد.


عوارض جسمی
بازی‌های کامپیوتری غالباً به صورت نشسته انجام می‌شوند و کودک در حالی با کنسول بازی، تبلت و ... در تعامل است که حداقل تحرک فیزیکی را دارا است و همین مسئله موجب می‌گردد که کودک به اضافه وزن، سستی، تنبلی، تار بینی، نزدیک بینی، کمبود خواب و غیره مبتلا شود. علاوه بر این بسته به نوع قرارگیری بدن کودک در مقابل کنسول بازی، تلویزیون و یا کامپیوتر، می‌توان انتظار بروز صدمات جبران ناپذیری به گردن، ناحیه کمر و ستون فقرات کودک را داشته باشیم.


اعتیاد
در اینجا منظورمان اعتیاد به مواد مخدر نیست بلکه اعتیاد به کامپیوتر و بازی‌های کامپیوتری است. در صورت بازی کردن به صورت طولانی مدت و بدون هیچ گونه محدودیت زمانی، کودکان به سادگی تحت تأثیر عمیق جذابیت‌های بازی‌های کامپیوتری قرار گرفته و به صورت نامحسوسی به این دست سرگرمی‌ها اعتیاد پیدا خواهند کرد. به خاطر داشته باشیم ترک اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری همواره با چالش‌های مخصوص به خود همراه بوده که می‌تواند تأثیرات روحی مخربی روی کودک داشته باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

محمد
11 بهمن 93 12:54
سلام بروزم بروزم بروزم بروزم با مطلب "پیشرفته ترین گدای دنیا/ عکس" به منم سربزن.
مهسا
31 تیر 94 3:43
سلام عزیزم وب خیلی خوبی داری خوشحال میشم به منم سر بزنی
رضا
1 مرداد 94 9:02
عالیه !!!